Den Religiøse Kunsten Av Askild Meltvik
MOTIVENE
Kristi lidelse gjennom tortur og korsfestelse
ble fremstilt dramatisk og realistisk. Bildene kunne inneholde mye blod, sår og Kristi
kropp forvridd av smerte. Fokuseringen på smerte og lidelse i kunsten kan settes i
samenheng med den forferdelse som svartedauden brakte med seg. Helgener Dagligdagse motiver
Maria utmerker seg som et svært viktig motiv i
senmiddelalderkunsten. For middelalder-menneskene, som for katolikkene i dag, hadde Maria
en sentral rolle i religionen, og dermed også i kunsten. Maria er jomfruen som fikk i
oppgave å føde og oppdra Guds sønn, Jesus. Hun blir med dette også Guds mor, vår mor,
kirkens mor, og til slutt Rosenkransmadonnaen, Helgenen og Himmeldronningen.Maria er
kristendommens kvinnelige ansikt. Som Guds tjenerinne har Maria et unikt forhold til
Faderen, Gud. Hun blir kirkens og alle kristnes forbilde og mor. Maria er alles beskytter
, og man ber henne spesielt om å gå i forbønn for seg hos Gud.
|
En Kunsthandel fra Senmiddelalderen Av Mia Gill Hermansen
Å LAGE ET ALTERSKAP........... Her følger en generell oversikt
fra senmiddelalderen med utgangspunkt i lybsk tradisjon. Den forteller om verkstedenes
arbeidsmåte, involverte mennesker og materiale som måtte til, for å lage et slikt
bestillingsverk.
Man trengte:
ARBEIDSKRAFT I tillegg til mesteren som
administrerte, organiserte og planla arbeidet på verkstedet, var det som oftest 4-5
svenner ansatt. Disse måtte være godkjent av bylauget. Verkstedene tok også inn et par
læregutter som ekstra arbeidskraft - under strengt oppsyn av mesteren. Dette var den tids
utdanning. I travle tider leide
verkstedene også svenner av hverandre i tillegg til å ha sin egen stab. Alle som jobbet
på verkstedet måtte ofte spise og boder i lengre perioder, spesielt hvis de holdt på
med et større håndverk. ARBEIDSMÅTE Alle figurene til alterskapet ble
først skåret ut, så krittet og malt. Dette ble gjort av faglærte svenner og mesteren
selv. Sammenskjøtede trebord som skulle bli til fløyer, ble dekket over med pergament.
En annen svenn, sammen med en læregutt, ble satt til å skjære ut mindre dekorasjoner og
detaljer på alterskapet, som f. eks. ranker, bladverk, masverk og ornamenter.
Læreguttene krittet alle flater som skulle males eller dekoreres med bladgull. Dette gjaldt både utskjæringene, altertavlen og fløyene. Som grunnskisse for maleriene, ble motivene og mønstrene risset opp med kull eller malt med svak undermaling. Tresnitt og kobberstikk kunne også trykkes på, og males over etterpå. Så ble alle de skisser og utskjæringer, enten malt eller dekket med bladgull. Dette ble enten gjort av en svenn med malertittel, laugets høyeste tittel, eller av mesteren som både hadde treskjærer - og malertittel. Skapets deler: Fløyer, billedrammer, fotskammel, altertavle, skapdører, baldakiner, ornamenter og figurer, ble til slutt satt sammen, til et ferdig alterskap. I 1463 ble det av munkeordenen Fransiskanerene bestemt, at
et nytt alterskap skulle bestilles til gjenoppbyggingen av klosteret deres etter siste
brann. Her følger en oversikt over hele kunsthandelen, med alle involverte parter,
gjennom det lange tidsrommet fra bestilling til ferdig oppstilt verk i
Fransiskanerklosteret i 1467: I 1463 satte klosterets konvent
(munkeråd) seg sammen, og bestemte kostnadsrammer på bestillingsverket, størrelse og
laget til slutt en grov skisse over hvordan de ønsket at det skulle se ut. Klosterets leder (guardianen),
kontaktet så en kjøpmann på Hansakontoret som var kjent for å ha forbindelser med de
aller beste verkstedene, som stort sett lå i Tyskland på den tiden. Guardianen la fram
klosterets planer, og etter en lengre samtale sa kjøpmannen seg villig til å hjelpe til
i kunsthandelen. I 1465 drar guardianen og
kjøpmannen sammen til Lübeck, Hansaforbundets hovedkvarter. Her kalte kjøpmannen sammen
til et råd bestående av flere lybske kjøpmenn, som i samråd med guardianen tegnet en
introduksjonsskrivelse. Denne garanterte at rådet skulle være guardianen behjelpelig med
både bestilling av det ønskete alterskapet, og at handel og frakt skulle gå riktig for
seg. I februar i 1465 drar Kjøpmannen og
guardianen videre til et ansett verksted i Lüneburg, som rådet har formidlet kontakt
med. Guardianen la fram bestilling (med skisser), og samtidig en antydning om betaling for
verkstedets Mester. Mesteren ba ham om å komme tilbake en uke senere. Utifra bestillingen laget Mester tegninger og en oversikt over materialer og utlegg til alterskapet.En uke etter ble planen forevist guardianen som godkjente den. Dermed ble det tegnet et dokument som juridisk forpliktet kjøper til å betale fastsatt sum, og verkstedet til å levere ønsket arbeid uten avvik fra tegningen, til bestemt tid. Så ble handelskontrakten skrevet,
hvor alterskapet ble nøye beskrevet materielt og utseendemessig, og den endelige
avleveringsterminen ble fastsatt. Lauget i Lüneburg(malerlauget) ble i denne kontrakten
også forpliktet til å godkjenne arbeidet før det ble sendt til Bjørgvin. Kjøpmannen
overtok deretter kontrakten, og dermed også ansvaret for leveringen av alterskapet til
avtalt frist. Arbeidet begynner endelig. Mester
planlegger først fordelingen av arbeidet tidsmessig, og anskaffelse av materialer. Imens
hadde en tømrer blitt bedt om å lage selve skapet, som igjen måtte få en smed til å
lage alle de nødvendige metalldelene.
Utformingsarbeidet startet så i juni
i 1465. Under denne lange prosessen kom kjøpmannen innom verkstedet for å følge med på
framgangen. Han kunne også utbetale eventuelle forskudd om verkstedet hadde behov for
det. I februar 1467 var alterskapet ferdig Så ble alterskapet inspisert og
godkjent av representanter fra lauget som igjen ga en skriftlig uttalelse om dette. Et
slikt papir var viktig for verkstedmesteren å vise til, hvis det skulle bli problemer av
noen slag, i forbindelse med betalingen. Til slutt går kjøpmannen fra Hansakontoret i
Bjørgvin igjennom arbeidet på vegne av kjøperene (fransiskaner-munkene). Det blir
godkjent. Alterskapet blir så fraktet til Lübeck, demontert og tatt med til Bjørgvin
med lasteskip i slutten av mai, 1467. September 1467, står alterskapet endelig ferdig oppstilt i fransiskanerklosteret, ca. fire år etter bestillingen. |
av Audhild Petersen I tidligere tider lå kirketårnene og spirene som en
masteskog for dem som stevnet inn Vågen. Tårnene og spirene virker kanskje ikke like
himmelstrebende i dag, men kirken imponerer fortsatt stort med sin skjønnhet. Kirken var
- og er - berømt for sin vakre arkitektur og sitt interiør. Mariakirken er byens eldste
sognekirke og eldste bevarte bygning i Bergen. Mariakirken ble en tid også kalt
«tyskerkirken» fordi det var de tyske Hansakjøpmennenes kirke fra 1408 til 1788. Det er
tyske kjøpmenn som har skjenket kirken det meste av dens praktfulle inventar. Etter
stilen å dømme ble den bygget en gang i løpet av 1100-tallet, sannsynligvis mellom 1130
og 1170. Fra skriftlige kilder vet vi at den brente ved de to store bybrannene i 1198 og
1248. Kirken og Jomfru Marias dyd står i sterk kontrast til Øvregatens prostituerte bare
et steinkast unna. Hanseatene, som jo egentlig ikke skulle ha noen kontakt med
bergenserne, var ofte på besøk i Øvregaten hos de prostituerte kvinnene. Det er kanskje
ikke så underlig, ettersom de levde i et manssamfunn. I 1498 bemektiget de tyske
kjøpmennene i Bergen seg råderetten over Mariakirken, eller "Vor Frue Kirke"
som de kalte den, og dens eiendommer, men retten til å velge prester og til å avsette
dem lå fremdeles hos den bergenske biskopen. Etter reformasjonen tok tyskerne seg retten
til å velge prester selv, men disse skulle fortsatt være underlagt norsk verdslig og
geistlig jurisdiksjon.
TYSKE GAVER TIL KIRKEN
Denne forgyldte treskoen oppbevares fremdeles i Bergen Historiske Museum. Kirken
har også en serie på femten trefigurer, bestående av de tretten apostlene, Moses og
Johannes. Konsollene som statuene står på er delt i to horisontale belter. På disse
beltene er det inskripsjoner som forteller hvem giverne var og årstallet de ble forært
til kirken (alle ble forært kirken i 1634). Peter og Andreas ble forært av kontorets to
oldermenn, Jacob av sekretæren som tiltrådte sin stilling samme år (1634). Givere av
Filip var antagelig en skipper ved navn Carsten Castensen, mens han som skjenket Mathias
sannsynligvis tilhørte en rik Bremen familie ved navn Köpke. Alle de andre var eller
hadde nylig vært achtsteiner ved kontoret. Kirken hadde også mange tyske epitafiumer og
malerier. Store messingkroner ble anbrakt i skipet og i koret. Fra kronens kulerunde
midtparti sprang armene fram i en eller flere rader og øverst pranget Lübecks ørn og
rundt kulen giverens navn, våpen og bumerke.
KIRKENS STOLER DEKORASJONER I KIRKEN KONFLIKTER |
Av Ole Christer Hansen
Fra Middelalder Til Renessanse Med Hansatiden kom vi inn i en epoke av musikkhistorien
der den katolske kirkemusikken fikk sitt definitive gjennombrudd, både i Norge og i
Europa generelt. Det var høymiddelalder og den stilistiske perioden som tok til rundt
1200 ble kalt den gotiske stil, etterfølgeren av den romanske stil. I Norge fikk vi
kjennskap til den katolske kirkemusikk; eller den Gregorianske sang, gjennom kristningen
av landet på slutten av 1000-tallet. Kirkemusikken hadde eksistert noen århundrer
allerede i Europa, men ble altså ikke fremtredende i samfunnet før på 1200-1300-tallet. Den Gregorianske Sang Kirkens Rolle For Middelaldermusikken Svartedauden, Kulturell Nedgangstid Instrumentene
Blåseinstrumenter:
Slaginstrumenter:
Dette er noen av de mest anvendte instrumentene i middelalderen, fra ca 12-1400. Senere, i renessansen, ble andre instrumenter fremtredende, som for eksempel cembalo, orgel og fiolin. |